Gode mennesker er svære at finde, man siger. For eksempel, i år bliver 2000 over 190.000 computer programmør og andre oplysninger teknologi arbejdspladser ledig, ifølge en Bureau of Labor Statistics rapport. (Det er nu lidt forældet, og selv om dot-com bustups og 2000-2001 recession har lettet tingene en smule, det er stadig svært at lokke top talent.) Det kan være nemt at fylde disse tomme positioner, hvis du er en software gigant som Microsoft, men der er en enorm udfordring tiltrække (og holde) top kunstnere, hvis du er mindre og mindre kendt.
Ifølge administrerende direktører og industri personalekonsulenter, der blev interviewet til denne artikel, er der tre hovedområder som at fokus: kvalitet og markedet placeringen af dit produkt eller service, miljø og kompensation.
Førende teknologi og en høj opfattelse af kvalitet vil lokke top teknisk og design mennesker, sælgere og støtte folk, alle af forskellige årsager. Teknologi mennesker relish udfordring for at udvikle noget nyt, plus de har brug for løbende muligheder for dygtighed enhancement forbliver frisk.
Som for top sælgere betyder et stærkt produkt, de kan tjene større provisioner, og deres egoer er opfyldt ved at være på forkant. Og top støtte mennesker er smart nok til at vide, at et kvalitetsprodukt gør alles arbejde lettere, og det gør det muligt for dem at tjene deres incitamenter. For alle, vil overlegne produkter tjene din virksomhed bedre afkast, gør det muligt for flere geninvestering i R&D, give udfordringer og eventyr for din tekniske folk, og flere og bedre produkt til dit salgs- og marketing team.
Hvad hvis dit produkt er ikke banebrydende, eller din kvalitet ikke op til snus? Appellerer til top kunstnere vil ikke være din eneste problem. Medmindre du styre et modent markedsniche, virksomheden skal bruge til at opdatere og opgradere for at forblive levedygtige – dette kræver høj kaliber mennesker. Hvis du ønsker at overleve på markedet skal du koncentrere hårdere på de næste to faktorer.
Miljømæssige faktorer – virksomhedskultur, kaliber af kollegaer, din ledelsesteam, og din fysiske miljø holdning kan være afgørende i at finde og fastholde dygtige folk.
Corporate kultur er et område mindre virksomheder har en kant – at “hell-bent-for-læder” holdning gør det spændende og udfordrende at komme til at arbejde, og der er færre lag af bureaukrati folk finde så kvælende. Ægte teamwork, hvor succes er delt og holdet bekræfter en fælles forpligtelse, vil trække andre top professionelle.
At have en smart, vil dygtige personale fange mere intelligente, talentfulde mennesker. Så vil en kollegial atmosfære, som værdier udtalelser fra de menige sammen med open-management politikker at holde tropperne informerede på state-af-the-virksomheden.
En uddannelsesplan, designede karriereveje og faglig konference fremmøde er flere måder at tiltrække og holde folk. Andre små men betydelige muligheder omfatter dresscode, flekstid, distancearbejde, kontorer med vægge – disse al hjælp.
Endelig er spørgsmålet om erstatning. Den store løn problem er ligegyldigt hvor meget du betaler, en konkurrent kan betale lidt mere. Så med hensyn til lønniveau, selv, du simpelthen nødt til at være på eller i nærheden af din markedsrente.
Pay-for-performance kan dog tage kompensation langt højere samtidig undgå løn inflation. Et system af omhyggeligt designede bonusser og incitamenter vil gøre det muligt for dig at betale folk for ekstraordinære produktion.
Aktier – stock tilskud, indstillinger og egenkapital-lignende fantom stock – er en effektiv måde for mindre virksomheder til at lokke folk på alle niveauer. Plus, kan mindre virksomheder give egenkapital uden den sædvanlige ventetid kræves af offentlige og større virksomheder. (Bare husk at medtage delsætningen konfiskation i tilfælde af tidlig opsigelse.)
Hvad betyder alt dette betyder reelt? Nogle af ideerne i denne artikel er sværere at gennemføre end andre, og nogle beskriver betingelser du simpelthen ikke kan opnå. Skal du arrangere for hver vare, der er nævnt ovenfor? Selvfølgelig ikke, men systematisk give dine medarbejdere med udfordringen at være deres bedste, mulighed for at lære, frihed til at være kreative, incitamenter til at foretage og producere, en følelse af ejerskab og respekt som fagfolk – det er tingene det vil gøre top tekniske og salg mennesker ønsker at slutte sig til din virksomhed, og lade dem bo.